Leren presenteren

In oktober van dit schooljaar zijn we in groep 4 begonnen met het leren presenteren. Iedereen presenteertdit jaar een krantenbericht, een boekenbeurt en een spreekbeurt. Hiervoor wordt geen cijfer gegeven, maar het gaat erom dat de leerlingen durven vertellen voor de klas.

De krantenberichten zijn nooit zo heel lang. Onderwerpen die tot nu toe besproken zijn, zijn o.a. de bosbranden in Australië, het tomatenvirus, de kerstmannenloop en verschillende sportactiviteiten. 

De boekenbeurten variëren van Borre leesboekjes tot Dummie de Mummie, van Pippi Langkous tot allerlei andere leuke boeken. Hierbij wordt verteld wat de titel is, wie de schrijver is en wie de tekenaar. Ook vertellen de leerlingen waar het boek over gaat en lezen ze een stukje voor.

Het onderwerp van hun spreekbeurt bepalen ze zelf. Ze zoeken informatie, plaatjes en attributen rondom dit onderwerp. Het kan gaan over een sport of huisdier, maar ook over bijvoorbeeld de bij of andere insecten en er is er zelfs al eentje geweest over China.

Wat we merken is, dat de leerlingen graag gebruik maken van het digibord. Ze laten filmpjes zien, maar er worden ook al hele mooie PowerPoints gemaakt. Op het eind van iedere presentatie geven ze elkaar tips en tops.