Wat doen wij met meer- en hoogbegaafdheid?

‘Er is eerst een uitdagend aanbod nodig, dan pas zal het kind zijn talenten tonen.’

Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben dan het gewone programma, is de nodige aandacht. Uitdagende materialen, leren leren en coaching van het proces staat bij deze kinderen centraal. 


We vinden het belangrijk dat kinderen de nodige uitdaging aangeboden krijgen. Op De Wingerd vinden kinderen uitdaging op hun niveau zowel cognitief als in vaardigheden. Kinderen komen tot leren. Ze ervaren echte uitdagingen.

Om dit mogelijk te maken bieden wij voor deze kinderen verrijkende en verdiepende materialen, denk bijvoorbeeld aan diverse projectboeken en denkspellen. Wekelijks reflecteren de kinderen met elkaar en hun begeleider het proces. De doelen worden aangescherpt en beoordeling gebeurt op niveau.

Slimme kleuters
Kinderen in groep 1 en 2 kunnen een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ook voor hen is een passend aanbod gecreëerd. De werkkaarten zijn op maat gemaakt. (Sterwerkkaarten) Daarnaast vinden er wekelijks filosofeerlessen of projectlessen (Kleuteruniversiteit) in kleine groepjes plaats.

Groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 bestaat er de mogelijkheid om met een groepje wekelijks filosofeerlessen of projectlessen te volgen. 
Vanaf groep 4 wordt er Spaanse les geboden. Meer informatie hierover vindt u onder het kopje 'Spaanse les'. 
Om deze lessen te kunnen volgen en extra opdrachten in de klas te kunnen maken, wordt de reguliere lesstof compact aangeboden. Er zijn verkorte routes aanwezig. 

Hoe wordt een hoogbegaafde leerling gesignaleerd?

Op de Wingerd is een duidelijk hoogbegaafdheidsprotocol aanwezig. Dit IB'ers zorgen voor borging van dit protocol. Met behulp van signaleringslijsten en/of door het bepalen van het functioneringsniveau, kan blijken dat een leerling meer uitdaging en verrijking nodig heeft. Voor (meer)begaafde kinderen wordt daarom een passend programma en een passende omgeving gecreëerd. Ook ouders spelen hierbij een belangrijke rol.

Wat is hoogbegaafdheid?

Renzulli (1978) stelt dat de basis voor hoogbegaafdheid wordt gevormd door drie componenten: 

  • Hoge intelligentie. Het vastgestelde IQ dient een score van 130 of hoger te hebben. 
  • Doorzettingsvermogen. Het kind moet het doorzettingsvermogen hebben om een taak tot een goed einde te brengen. Het moet gemotiveerd zijn. 
  • Creatief vermogen: Het kind dient creatief te zijn in het oplossen van problemen. Creatief zijn heeft te maken met het divergent kunnen denken, originaliteit, fantasie, flexibiliteit en openstaan voor nieuwe ideeën. 

Is er een verschil tussen hoogbegaafd zijn en hoogintelligent zijn?

Iemand die hoogbegaafd is, is ook hoogintelligent. Andersom hoeft dit niet te zijn.  

Iemand die een IQ > 130 heeft, kan soms zijn talenten niet ontplooien. Want de motivatie om te leren kan verdwijnen. En creatief denken kan voor de omgeving soms zo lastig zijn, dat hij daar maar niets meer van laat merken. De hoge intelligentie gaat niet weg. Die kan niet verdwijnen. Iemand die een IQ > 130 heeft, niet meer gemotiveerd is en het creatieve denken niet meer gebruikt, wordt hoogintelligent genoemd, in plaats van hoogbegaafd. (Bron: Lammers van Toorenburg, W. (2005). Hoogbegaafd, nou èn? Amsterdam: Samsara)